Halloween je anglosaský lidový svátek, který se slaví 31. října. Děti se oblékají do strašidelných kostýmů a chodí od domu k domu s tradičním pořekadlem Trick or treat a koledují o sladkosti. U nás ve škole jsme Halloween oslavili 1. listopadu představením v anglickém jazyce English Halloween show. Dětem přiblížila tento svátek čarodějnice, která je zábavnou formou učila slovíčka vztahující se k Halloweenu a připravila si pro ně několik soutěží (ochutnávání sladkých a kyselých dobrot, vaření halloweenské polévky, házení míčků do kouzelného koše, přenášení věcí na pingpongových pálkách a další). Všichni žáci se do představení aktivně zapojili, hodně se nasmáli a snad se i naučili něco nového z angličtiny.
Vyzkoušet si život v pravěku mohli žáci druhého stupně v pátek 18. října v Pavlínině dvoře v Šumperku. Drtili obilí zrnotěrkou nebo kamenným mlýnkem, upekli si na horkém kameni obilnou placku, řezali pazourkem kůže, kreslili nástěnné malby, vyráběli umělecké předměty, odlévali z vosku památeční mince. Také získali přehled o tom, co obnáší práce archeologa včetně zaměřování a zakreslování nálezů a viděli na vlastní oči originály nálezů z okolí Šumperka i makety z 3D tiskárny. Mgr. V. Piková
Den stromů Mezinárodní den stromů (20.10.) jsme si v naší škole připomínali v průběhu týdne od 14. do 18. října. Ve všech vyučovacích předmětech se žáci zabývali tématikou stromů, lesů, jejich významu a důležitosti pro život člověka. Četli, počítali, pojmenovávali, recitovali, zpívali, kreslili a jinak poznávali stromy. Vytvořili množství naučných karet, plakátů, výkresů, výrobků a dalších materiálů. Na chodbách školy se objevily vzorky různých druhů dřeva, větví, listů atd. Ve středu 16. 10. žáci 1. a 2. třídy vyšli na vycházku do Horky, sledovali podzimní les a přinesli si ukázky přírodnin. Další třídy 1. stupně absolvovaly program Lesní pedagogiky pod vedením zkušených odborníků z Lesů České republiky. V břeveneckém lese žáci poznávali stromy, rostliny, dozvěděli se využití dřeva, o „kůrovcové kalamitě“ a další zajímavosti. Myslím, že oslava „dne stromů“ se docela povedla, podívejte se do fotogalerie.
V pátek 11.října se šestá třída proměnila v pravěkou jeskyni. Místo žáků zde poskakovali lidé v kůžích a kožešinách, s pravěkými nástroji, vydávali prapodivné zvuky a skřeky, tančily rituální tance. Na tabuli bylo možno vidět jeskynní malby… to vše dotvářelo iluzi pravěku. Šesťáci se totiž takovouto netradiční hodinou loučili s učivem o životě pravěkých lidí.
Díky tomuto zážitku a hlavně poutavému výkladu učiva paní učitelky Pikové si budou děti určitě pamatovat poznatky o této době hodně dlouho.
Fotografie si můžete prohlédnout v naší fotogalerii.
Co je to plócar? Šumvaláci to jistě ví a kdo byl na akci „Plócarfest“ to ví tím lépe. Žáci naší školy se šli na výstavu v prostorách sýpky podívat v pondělí. Bylo zde k vidění mnoho. Dýně různých druhů i velikostí, aranžmá z přírodních plodů, podzimní dekorace. Děti zaujaly fotografie a rekvizity z tradičních akcí sdružení Pulchra Silva i vystavené zemědělské stroje a technika. Provázel nás pan Jaroslav Krestýn a velmi poutavě dětem vyprávěl. Nejvíce to ocenili starší žáci při prohlídce výstavy v druhém patře. Byl to průřez historií Šumvaldu a také historie školství. Poučné a zajímavé informace o minulosti naší obce školáky určitě obohatily. Fotky najdete ve fotogalerii
V letošním školním roce se naše škola zapojila do dvou matematických soutěží – Matematického klokana, Pythagoriády. V soutěži Matematická olympiáda nebyl žádný úspěšný řešitel školního kola.
Třetí březnový týden je tradičně spojen s Matematickým klokanem. Do soutěže byli povinně zapojeni všichni žáci 2. až 9. třídy, kteří byli rozděleni do čtyř soutěžních kategorií: Cvrček (2. – 3. třída), Klokánek (4. – 5. třída), Benjamín (6. – 7. třída) a Kadet (8. – 9. třída). Ve všech kategoriích soutěžící řešili soubor testových úloh v čase 60 minut, přičemž vybírali jednu správnou odpověď z pěti nabízených možností. Úlohy byly rozlišeny podle obtížnosti: úlohy za 3 body, 4 body a 5 bodů. Za každou špatnou odpověď se 1 bod odčítal. Nejlepších výsledků dosáhli tito žáci: Kategorie Cvrček:1. Matyáš Táborský (3. třída) – 62 bodů2. – 3. Pavel Seidl (2. třída) – 51 bodů2. – 3. Adam Vogel (3. třída) – 51 bodů
Kategorie Klokánek:1. Bára Bezoušková (5. třída) – 88 bodů2. Jaromír Zajíček (5. třída) – 85 bodů3. Tomáš Krestýn (5. třída) – 81 bodů
Kategorie Benjamín:1. Štěpán Smékal (7. třída) – 79 bodů2. Filip Jáně (7. třída) – 71 bodů3. Jakub Brachtl (7. třída) – 69 bodů
5. dubna 2019 se povinně zúčastnili všichni žáci 5. až 8. třídy již 42. ročníku Pythagoriády. Soutěžící řešili během 60 minut 15 úloh a za každou správně vyřešenou úlohu získali 1 bod. Tedy maximálně možný počet bodů byl 15. Žáci s 10 a více body postoupili do okresního kola, které se konalo 28. května 2019 v Uničově na ZŠ Pionýrů. Své matematické schopnosti jeli do Uničova ukázat:
Štěpán Smékal (7. třída) – úspěšný řešitel okresního kola
Bára Bezoušková (5. třída)
Všem řešitelům matematických soutěží děkuji za vynaložené úsilí a gratuluji Štěpánovi Smékalovi a Báře Bezouškové za výbornou reprezentaci naší školy v okresním kole Pythagoriády.
V pátek 17. 5. 2019 si žáci ze 4. a 5. třídy jeli ověřit své sportovní výkony do Uničova. Závodili v běhu na 50 m, házeli kriketovým míčkem a skákali do dálky. Družstvo čtvrťáků, Štěpán Jílek, Sebastián Axman, Josef Gerhát, Lucie Churavá, Adéla Krestýnová a Matylda Kaňáková, obsadilo 5. místo. Za 5. třídu soutěžili Alexandr Wiedermann, Miroslav Šléška, Vojtěch Kasal, Karolína Mendlíková, Adriana Jakešová, Ema Krestýnová a získali bramborovou medaili - 4. místo.
Všem dětem děkujeme za dobrou reprezentaci naší školy a přejeme hodně úspěchů v dalších soutěžích.
Ve středu 15. 5. 2019 se konala v Uničově soutěž v atletickém víceboji pro žáky II. stupně. Zúčastnilo se jí 7 škol z uničovského regionu (ZŠ U Stadionu, ZŠ Pionýrů, ZŠ Dl. Loučka, ZŠ Medlov, ZŠ Haškova, ZŠ Šumvald a ZŠ Újezd). Družstva chlapců a dívek soutěžila v disciplínách: běh 60m, skok daleký, hod granátem (chlapci) nebo míčkem (dívky a mladší chlapci) a běh 1500m (chlapci) nebo 1000m (dívky). Všichni podali skvělý výkon a v celkovém hodnocení škol jsme obsadili 1. místo. Dominovala především děvčata. Například ve starší kategorii obsadila Barča, Kristýna a Markétka všechna tři medailová místa v jednotlivcích. Výsledky družstev:
družstvo
umístění
závodníci
mladší chlapci
3. místo
Kasal D., Kolda M., Brachtl L., Tužička Š.
mladší dívky
1. místo
Navrátilová T., Gállová K., Smékalová A.
starší chlapci
5. místo
Smékal Š., Petřík J., Zatloukal L.
starší dívky
1. místo
Wiedermannová B., Navrátilová K., Galetková M.
Výsledky jednotlivců
jméno
umístění
Wiedermannová B.
1. místo
Navrátilová T.
1. místo
Navrátilová K.
2. místo
Galetková M.
3. místo
Tužička Š.
3. místo
Gállová K.
5. -6. místo
Kolda M.
7. místo
Smékalová A.
8. místo
Petřík J.
9. – 10. místo
Celkové pořadí škol: 1.ZŠ Šumvald (2738 b.), 2. ZŠ U Stadionu (2718 b.), 3. ZŠ Pionýrů (2604 b.), 4. ZŠ Medlov (2406 b.), 5. ZŠ Haškova (2397 b.), 6. ZŠ DL. Loučka (2244 b.), 7. ZŠ Újezd (1031 b. – škola neměla zastoupení ve všech kategoriích)
Všem žákům gratulujeme a děkujeme za výbornou reprezentaci naší školy. ( Mgr.Eva Navrátilová)
Věděli byste, jak přesně vzniká bouřka? Co je to ekosystém, fytocenóza a zoocenóza? Tak s těmito nelehkými otázkami se museli poprat vybraní žáci 6. - 8. ročníku na každoroční přírodovědecké soutěži Zlatý list pořádané DDM v uničovském parku. Možná i proto, že jsme letos byli v mírném oslabení (9. třída odjela na školní výlet), přední příčky jsme neobsadili, v obou kategoriích (mladší a starší žáci) získala prvenství ZŠ Haškova. Přesto jsme si celou akci výborně užili a to i navzdory nepředvídatelnému a chladnějšímu počasí.
Dne 17. 4. 2019 se žáci druhého stupně zúčastnili besedy s lektory projektu E-bezpečí, který funguje na Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Tato beseda byla zaměřena na prevenci v oblasti rizikové komunikace realizované pomocí internetu a mobilních telefonů. Ústředními tématy byly otázky kyberšikany a kybergroomingu. Žáci se dozvěděli, jak postupovat a jak se bránit a chránit v krizových situacích. Kyberšikana i kybergrooming byly demonstrovány na vybraných kauzách jak ze světa, tak i z České republiky. Dle reakcí některých žáků šlo poznat, že se již s danou problematikou setkali a pozitivní je, že vědí, jak reagovat a jak se bránit. Všichni obdrželi letáčky s kontakty na organizace, které jim v případě potřeby mohou pomoci. Mgr. Karla Luňáčková